Dagens Mysticisme : Esoterisme |
01:00:21 |
![]() ![]() ![]() ![]() Honorius III var pave: 1216-1227. Frans af Assisi, (f. 5. juli 1181 – d. 3. oktober 1226), er grundlæggeren af Franciskanerordenen. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Illuminatiordenen var nært forbundet med Oplysningstidens verdensbillede. Målet var forbedringen og perfektionen af verdenen i form af frihed, lighed og broderskab, samt forbedringen og perfektionen af det enkelte medlem af ordenen (deraf også ordenens tidlige navn "perfiktibilister"), fra latin perfectibilis: forsøget på at opnå det perfekte). ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Алиса Анна Бейли. ![]() ![]() Den klassiske djævlepagt – selvfølgeligt signeret i blod. ![]() ![]() ![]() ![]() |
Mysticisme: Esoterisme
Indholdsfortegnelse :EsoterismeHemmeligholdelse Grimoire Esoterisk filosofi Åndsvidenskab Hovedtræk Vidensforståelse Centrale ideer Særlige emneområder Esoterisk filosofi Esoterisk psykologi Esoterisk historie Esoterisk arkæologi Esoterisk medicin Okkultisme Esoterisk arkitektur Esoterisk litteratur Esoterisk kunst Esoterisk økologi Esoterisk mystik Esoterisk astrologi Vigtige esoteriske repræsentanter Helena Blavatsky Annie Besant Charles Webster Leadbeater Rudolf Steiner Alice A. Bailey [New age] Grimoire Magi Grimoire magi - djævlens pagt Sigiler Sigiler fra Armadels Grimoire Magikeren Abramelin John Dee og den enokianske magi Grimoirium Imperium af Dr. John Dee. Rosenkreutzere og alkymister
Esoterisme 🔝Esoterisme (gr. ἐσωτερικός esōterikós "indadvendt") er den praksis, at ideer eller viden holdes inden for en eksklusiv kreds. Dette står i modsætning til eksoterisme, som arbejder med eksoterisk viden, der kan deles med andre uden for kredsen. Det tilhørende adjektiv er esoterisk, mens begrebet esoterik bruges om specifikke samlinger af esoterisk viden. Adskillelsen mellem eksoterisk og esoterisk viden stammer fra den oldgræske filosofi, og fx. forbeholdt Platon og Aristoteles den esoteriske viden for deres elever.Esoterisme er skjult viden, som ikke er tilgængelig for den brede offentlighed. Denne viden betragtes ofte som hellig eller særligt dyb og bliver traditionelt videregivet gennem hemmelige eller eksklusive læresætninger. Der kan være mange forskellige grunde til, at en sådan viden er esoterisk. Et fællesskab eller samfund kan have interesse i hemmeligholdelse for at beskytte sig imod omverdenen. Teorier og idéer, der er vanskeligt tilgængelige, svært forståelige, strengt faglige eller utroligt lærde, kan undertiden regnes for esoteriske. Håndværkeres forsøg på fag-protektionisme gennem laugdannelse kan betragtes som esoterik. Hemmeligholdelse 🔝Esoterisk viden er kendetegnet ved et element af hemmeligholdelse i større eller mindre grad – den er ikke alment kendt. Typiske årsager til en sådan hemmeligholdelse er, at den pågældende viden regnes for særlig værdifuld for besidderen og derfor ikke ønskes spredt ud til folk, som ikke har nogen form for relation til den.Åbenhed har principielt intet at gøre med validitet, men ud fra en videnskabelig synsvinkel volder esoterisk praksis problemer, eftersom data ej heller kan udleveres til videnskabsfolk (falsifikation). Ydre omstændigheder og mange fælles holdninger har ført til, at f.eks. magikere, spiritister og frimurere har udviklet en række påstande om virkeligheden, der mere eller mindre hemmeligholdes. Filosofihistorisk skelner man imellem Platons eksoteriske og esoteriske lære, hvor den første er den, der kom til udtryk i hans dialoger, mens den anden refererer til den, der udelukkende blev diskuteret på akademiet i Athen, og som derfor er gået tabt for eftertiden. Grimoire 🔝Grimoire er en form for lærebog, som beskriver magisk tro og praktisering af magi.Sådanne bøger omfatter typisk instruktioner om, hvordan du laver magiske genstande som talismaner og amuletter, hvordan man udfører magiske besværgelser, trylleformular, forbandelser og divination, og også hvordan man tilkalder eller påberåber overnaturlige væsener såsom engle, ånder og dæmoner. I mange tilfælde menes bøgerne i sig selv også at have magiske kræfter, men i mange kulturer er der andre hellige tekster, som ikke er grimoire, såsom Bibelen, der også menes at have overnaturlige egenskaber. På en måde kunne man tænke, at alle bøger om magi er en grimoire, men det bør man ikke. Mens udtrykket Grimoire er oprindeligt europæisk, og mange europæere gennem historien især ceremonielle magikere og kloge koner har gjort brug af grimoirer, bemærker historikeren Owen Davies, at lignende bøger kan findes over hele verden lige fra Jamaica til Sumatra, og han nævner også, at de første grimoirer fandtes ikke kun i Europa men også i oldtidens nære Østen. Salomons Nøgle (Miphtheach Schelomoh, Clavis Salomonis) er navnet på et formodentlig meget gammelt magisk skrift, en grimoire, der behandler den praktiske kabbala, ånderne og deres besværgelse. Ifølge en tradition, der kan føres tilbage til den jødiske historieskriver Josefus (1. årh. e.Kr.), havde Gud skænket Salomon magt til ved højtidelige besværgelser at uddrive dæmoner og helbrede sygdomme. Ars Goetia er titlen på en magisk grimoire (en bog om påkaldelse af dæmoner og engle) fra renæssancen og kan dateres til 1600-tallet. Bogen er også kendt under navnet Kong Salomos Mindre Nøgle eller Lemegeton. Ars Goetia indeholder en fortegnelse over 72 dæmoner og en detaljeret beskrivelse af hvordan de fremmanes til synlig manifestation. Ars Goetia indskriver sig i traditionen omkring den salomoniske magi der var almindelig i middelalderens og renæssancens magiske litteratur. Værkets forfatterskab tilskrives Kong Salomon. Reelt er forfatteren dog ukendt. Cyprianus eller sortebog er en bog - trykt eller håndskrevet - med medicinske råd og trylleformularer til at afsløre tyve, kurere sygdom hos husdyr og mennesker, vække en andens kærlighed, afværge hekseri m.m. Disse magiske formler blev kaldt "signeformler" og kunne fremsiges for at forstærke kraften i de magiske opskrifter. Fænomenet er opkaldt efter Cyprianus, der ifølge traditionen var en troldmand i antikken, som blev omvendt til kristendommen. En cyprianus kunne også kaldes "sjette" eller "syvende Mosebog" ud fra en formening om, at Moses sad med langt mere kundskab, end der kom med i Bibelen; hemmeligheder, der blev holdt skjult for de fleste. Typisk indhold i en cyprianus:
Esoterisk filosofi 🔝Esoterisk filosofi; er en filosofi, som inviterer til refleksion, introspektion og åndelig søgen og tilbyder en alternativ forståelse af virkeligheden.Åndsvidenskab 🔝Åndsvidenskab i en esoterisk forstand er en bred betegnelse for undersøgelsen af åndelige aspekter af tilværelsen, menneskets natur og universet som helhed. Denne esoteriske brug af begrebet åndsvidenskab stammer primært fra Helena Petrovna Blavatsky og er senere blevet præget af blandt andre Rudolf Steiner, Martinus Thomsen ("Martinus"), Alice Bailey, George Gurdijeff og Peter Ouspensky. Esoterisk åndsvidenskab adskiller sig fra flere andre former for esoterik, der enten ikke italesætter sig selv som videnskabelige eller lægger afstand til den videnskabelige tanke.Hovedtræk 🔝Begrebet om esoterisk åndsvidenskab er særdeles bredt og kan have forskellige betydninger afhængigt af den specifikke esoteriske tradition eller filosofi, der anvender det. Der er således tale om en meget bred vifte af spirituelle, okkulte og metafysiske ideer og praksisser, der ofte går ud over det, der er almindeligt kendt eller let forståeligt.Begrebet indebærer, at der findes en indre dimension i tilværelsen eller virkeligheden som det er muligt at få direkte erkendelse af eller viden om gennem meditation, koncentration, selvobservation eller særlige sanseevner. Nogle former for esoterisk åndsvidenskab stræber efter at forene åndelig indsigt med moderne videnskabelig forståelse, mens andre betragter åndsvidenskaben som en metode til at erhverve viden, der ligger ud over det, som videnskaben kan måle og observere. Det er vigtigt at erkende, at esoterisk åndsvidenskab er en bred og mangfoldig disciplin, der kan tage mange former og have forskellige overbevisninger og tilgange afhængigt af den specifikke tradition eller skole. Nogle skoler lægger vægt på eksistensen af en åndelig verden, hvor åndelige kræfter eller sjæle eksisterer og påvirker den fysiske verden. Andre fokuserer mere på symbolsk eller allegorisk fortolkning af virkeligheden, psykologisk udvikling eller spirituel vækst uden at antage eksistensen af en åndelig verden som sådan. Vidensforståelse 🔝Det er derfor ikke et konventionelt videnskabsbegreb, som ligger til grund for den esoteriske åndsvidenskab. Denne form for åndsvidenskab bygger tværtimod ofte på begreber og ideer, der ikke nødvendigvis er en del af den traditionelle naturvidenskabelige metode og forståelse. Disse begreber og ideer er mere metafysiske eller åndelige og falder sommetider uden for det, der normalt anses for objektivt inden for især naturvidenskabelige kredse. Esoterisk åndsvidenskab foreslår ikke mindst eksistensen af aspekter eller dimensioner af virkeligheden, der kan gå ud over det, der kan observeres og måles i det fysiske univers. Esoterisk åndsvidenskab fokuserer dog ofte på subjektive oplevelser og åndelig udvikling, og derfor er den mere rettet mod individuel bevidsthed og erfaring end mod objektive, observerbare fakta.Centrale ideer 🔝Det er vigtigt at bemærke, at esoterisk åndsvidenskab dækker over forskellige skoler, og derfor kan visse centrale ideer variere. Nedenfor er nogle af de mest almindelige principper, der findes inden for esoterisk åndsvidenskab:Reinkarnation og Karma: Mange esoteriske traditioner indbefatter ideen om reinkarnation, hvor sjælen gennemgår flere inkarnationer for at lære og udvikle sig. Karma, handlingernes konsekvenser, spiller også en central rolle, idet de betragtes som en del af den naturlige lov og cyklus af årsag og virkning. Kosmologi: Esoteriske traditioner udvikler ofte komplekse kosmologier, der beskriver strukturen af det indre og ydre univers. Dette kan omfatte idéer om forskellige planer eller riger af eksistens, æteriske verdener og åndelige hierarkier. Indre udvikling: En central idé er ofte betoningen af personlig udvikling og åndelig vækst. Esoterisk åndsvidenskab kan indebære en form for indvielse eller indviet proces, hvor den åndelige aspirant gennemgår forskellige stadier af forståelse og oplysning. Kontakt med guddommelighed: Esoterisk åndsvidenskab lægger ofte vægt på behovet for direkte erfaring af den indre guddommelighed. Dette kan indebære meditation, kontemplation og åndelige praksisser for at opnå denne kontakt. Særlige emneområder 🔝Esoterisk filosofi 🔝Dette område undersøger dybere filosofiske spørgsmål vedrørende eksistens, virkelighed, bevidsthed og kosmologi ud fra et esoterisk perspektiv. Det kan omfatte ideer om universelle love, kosmisk bevidsthed og menneskets åndelige natur.Esoterisk filosofi er ofte udfordrende og kompleks, da den udforsker spørgsmål, der ligger uden for det traditionelle domæne for videnskab og fornuft. Det er en filosofi, som inviterer til refleksion, introspektion og åndelig søgen og tilbyder en alternativ forståelse af virkeligheden. Esoterisk psykologi 🔝Esoterisk psykologi undersøger de dybere og skjulte aspekter af sindet og bevidstheden, og den søger at forstå den menneskelige psyke ud fra esoteriske og spirituelle perspektiver.Denne gren af psykologi fokuserer ofte på temaer som sjælens udvikling, reinkarnation, karma, den åndelige natur af mennesket og universelle love og principper, der styrer sindet og bevidstheden. Esoterisk psykologi kan også inkludere studiet af symboler, myter og arketyper, der findes i forskellige kulturer og religioner, og hvordan disse påvirker den menneskelige psyke og udvikling. Esoterisk psykologi adskiller sig ofte fra naturvidenskabelig psykologi ved at betragte mennesket som mere end blot et produkt af biologi og miljø. Den ser på mennesket som et åndeligt væsen med en dybere formål og forbindelse til det guddommelige eller den universelle bevidsthed. Esoterisk historie 🔝Esoterisk historie er studiet af historiske begivenheder, personer, og ideer inden for det esoteriske felt, der omfatter forskellige former for okkultisme, mystik, og åndelig praksis. At studere esoterisk historie giver indsigt i de mange veje, som menneskeheden har taget i sin søgen efter åndelig viden og forståelse gennem tidens løb.Mange store mystikere og filosoffer gennem historien har bidraget til den esoteriske tradition. Eksempler inkluderer Platon, Plotin, Meister Eckhart, Jakob Bøhme og Emanuel Swedenborg, hvis skrifter udforskede dybtgående spirituelle og metafysiske spørgsmål. Esoterisk arkæologi 🔝Dette område undersøger forhistoriske og arkæologiske fund med henblik på at afsløre skjulte eller esoteriske betydninger bag gamle civilisationers symboler, artefakter og strukturer.Esoterisk medicin 🔝Dette område undersøger alternative og holistiske tilgange til helbredelse og wellness, der omfatter praksisser som traditionel kinesisk medicin og ayurveda.Esoterisk medicin anerkender eksistensen af en subtil energi, der strømmer gennem kroppen, og som påvirker helbredet. Ifølge denne tilgang er kroppen mere end blot fysisk; den har også en energisk dimension, og ubalancer eller blokeringer i energistrømmen kan føre til sygdom. Chakraer, som er energicentre i kroppen ifølge nogle østlige filosofier, betragtes ofte som vigtige i esoterisk medicin. I modsætning til den reduktionistiske tilgang i konventionel medicin, som ofte fokuserer på isolerede symptomer og organer, ser esoterisk medicin på kroppen som en helhed, der er forbundet med sindet og sjælen. Derfor inddrager behandlingsmetoder i esoterisk medicin ofte en helhedsorienteret tilgang, der tager hensyn til kroppens, sindets og sjælens balance. Okkultisme 🔝Okkultisme beskæftiger sig med det skjulte, det hemmelige og det mystiske. Det undersøger ofte paranormal aktivitet, åndelig kontakt og okkulte praksisser som tarot, spådomskunst og spiritisme.Esoterisk arkitektur 🔝Esoterisk arkitektur fokuserer på de symbolske og metafysiske aspekter af bygninger og strukturer. Det omfatter studiet af hellige steder, templer, katedraler og andre bygninger, der har en spirituel betydning.Esoterisk litteratur 🔝Dette område omfatter studiet af esoterisk litteratur, herunder gamle tekster, moderne værker og kanaliseringer. Disse tekster kan indeholde dyb visdom, symbolsk kode og åndelige vejledninger.Esoterisk kunst 🔝Dette område handler om brugen af kunstneriske udtryksformer som et redskab til åndelig udforskning og vækst. Det kan omfatte symbolisk kunst, mandala-maleri, musik og poesi med spirituelle temaer.Esoterisk kunst kan have en meditativ eller kontemplativ kvalitet, der inviterer betragteren til at reflektere over dybe eksistentielle spørgsmål eller spirituelle temaer. Gennem kunstværkerne kan man søge at opnå en forbindelse til det guddommelige eller til ens egen indre væsen. Esoterisk økologi 🔝Esoterisk økologi undersøger forholdet mellem mennesket og naturen ud fra et åndeligt perspektiv. Det omfatter ideer om økologisk balance, respekt for naturens ånd, og forbindelsen mellem alle levende væsener.Esoterisk økologi betragter naturen som mere end bare fysiske ressourcer. Den ser naturen som en levende, åndelig enhed med egen bevidsthed og energi. Menneskets forhold til naturen er ikke kun materielt, men også åndeligt og følelsesmæssigt. Esoterisk økologi opfordrer til bæredygtige livsstil valg, der tager hensyn til naturens behov og fremtidige generationers trivsel. Det handler om at leve bevidst og med respekt for alle levende væsener. Esoterisk mystik 🔝Esoterisk mystik dykker dybere ned i de skjulte aspekter af åndelighed og åndelige oplevelser. Det omfatter praksis som esoterisk meditation, kontemplation og åndelige visioner.Esoterisk astrologi 🔝Astrologi er studiet af himmellegemers indflydelse på menneskers liv og skæbner. Inden for esoterisk tradition betragtes astrologi ofte som et redskab til at forstå dybere psykologiske og åndelige mønstre og cyklusser.Vigtige esoteriske repræsentanter 🔝Herunder skal listes en række af de mange Esoteriske mystikere der har været gennem de seneste mange år.Det skal nævnes, at der har været- og stadig eksisterer, mange flere repræsentanter for denne artikels emneområde, herunder også den danske åndelige lærer Martinus Thomsen (1890-1981), kaldt "Martinus", samt Asger Lorentzen (1949-1912). Der findes, udover disse, også utallige andre danske repræsentanter for esoterisk åndsvidenskab, og i det 21. århundrede omfatter dette blandt andre filosoffen Alex Riel, idehistorikeren Søren Hauge og filosoffen Nikolaj Pilgaard Petersen. Helena Blavatsky 🔝Den esoteriske brug af begrebet åndsvidenskab stammer fra den russisk-fødte okkultist og forfatter Helena Petrovna Blavatsky (1831-1891), der var medstifter af Teosofisk Samfund i 1875 sammen med Henry Steel Olcott og William Quan Judge.Hendes mest betydningsfulde værk er Den hemmelige lære, der blev udgivet i 1888. Dette monumentale værk præsenterer en syntese af religiøse og filosofiske ideer og postulerer eksistensen af en universel esoterisk viden, som hun kaldte "åndsvidenskab". Blavatsky introducerede ideen om den guddommelige plan og karma som centrale koncepter inden for esoterisk filosofi. Hun betonede også ideen om, at forskellige religioner indeholder esoteriske kerner af sandhed, som kun indviede kunne forstå. Blavatsky havde særlige synspunkter om, hvordan man opnår erkendelse inden for åndsvidenskab. Hun opfordrede enkeltpersoner til at engagere sig i en aktiv indre søgen og selvundersøgelse. Hun mente, at sand erkendelse kommer fra at forstå ens eget indre væsen og forholde sig til universelle principper. Blavatsky opfordrede til studiet af esoteriske tekster fra forskellige kulturer og religioner. Hun mente, at disse tekster indeholdt skjulte sandheder og nøgler til åndelig udvikling. Åndsvidenskab indebærer ifølge Blavatsky også en form for åndelig disciplin og praksis. Dette kan omfatte meditation, koncentration og andre metoder til at forbedre åndelig opmærksomhed. Blavatsky underviste om eksistensen af kosmiske love og universelle principper, og hun mente, at gennem forståelsen af disse love kunne man opnå dybere erkendelse om livets natur og formålet med ens eksistens. Ifølge Blavatsky spillede åndelig service og altruisme en central rolle i åndsvidenskab. Hun mente, at en ægte åndelig søgende skulle arbejde for det gode for andre og bidrage til at forbedre verden som helhed. Annie Besant 🔝Annie Besant (1847-1933) var en engelsk teosof og en vigtig figur i den teosofiske bevægelse efter Blavatsky. Hun blev født i England og begyndte sin karriere som social reformator og kvindeforkæmper. Efter at have stiftet bekendtskab med teosofien, blev hun en nøglefigur i Theosophical Society og en tæt samarbejdspartner med Helena Petrovna Blavatsky.Besant efterfulgte Blavatsky som præsident for Theosophical Society efter Blavatskys død. Hun bidrog til spredningen af teosofiske ideer globalt og arbejdede tæt sammen med C.W. Leadbeater. Sammen skrev de værker som "Thought-Forms" og "Occult Chemistry". Ud over hendes teosofiske engagement var Annie Besant en fremtrædende figur inden for indisk selvstændighedsbevægelse og en leder i Adyar-området i Indien. Charles Webster Leadbeater 🔝Charles Webster Leadbeater (1854-1934) var en engelsk præst, teosof og clairvoyant. Han blev introduceret til teosofien gennem Annie Besant og udviklede hurtigt et ry som clairvoyant og okkult lærer.Leadbeater arbejdede tæt sammen med Besant i forskningen og udviklingen af teosofiske ideer. Han beskæftigede sig især med clairvoyant observation og påstod at have set og beskrevet forskellige okkulte fænomener og dimensioner. Sammen med Besant fik han en betydelig indflydelse på teosofiens retning og udviklede teosofiske koncepter, herunder ideen om "adelsbarn" og detaljerede beskrivelser af de indre verdener. Leadbeater var dog også kontroversiel på grund af visse kontroversielle påstande og handlinger, der blev offentliggjort, hvilket førte til splittelser og kritik inden for teosofien. Rudolf Steiner 🔝Den østrigske filosof Rudolf Steiner (1861-1925) var oprindelig tilhænger af teosofien, men i begyndelsen af 1900-tallet skilte han sig ud og dannede sin egen retning, antroposofien. Han var blandt andre påvirket af Wilhelm Dilthey, hvis begreb om åndsvidenskab han udbyggede. Steiner var skolet i den tyske idealisme og var desuden meget inspireret af Johann Gottlieb Fichte. Han var også inspireret af Johann Wolfgang Goethes og Franz Brentanos fænomenologiske videnskab.Steiner brugte begrebet "åndsvidenskab" i den distinkte betydning "videnskab om den åndelige verden", idet han knytter an ved et citat af Fichte: "Denne lære forudsætter et helt nyt sanseværktøj, igennem hvilket der gives en helt ny verden, som slet ikke er tilstede for det sædvanlige menneske ... Man kan tænke sig til en verden af blindfødte, som kun kender de ting og de forhold, der eksisterer gennem følesansen. Gå hen til dem og fortæl dem om farver og andre forhold, der kun findes takket være lyset og synet". I tilknytning hertil taler Steiner om et "åndeligt øje", der gør det muligt - ud over den almindelige fysiske verden - at iagttage og udforske en åndelig verden. Steiner går dog det skridt videre end Fichte, at han siger, at denne åndelige verdens indhold kan undersøges med den samme præcision og objektivitet, som den fysiske verden kan undersøges med af naturvidenskaben - at det altså er muligt at drive regulær "åndsvidenskab". Steiner sammenligner forholdet mellem den åndelige verden og den fysiske verden med forholdet mellem et ocean og et isbjerg. Oceanet er det primære, mens isbjerget er det sekundære (er skabt ud af oceanet). En åndsvidenskabelig udforskning af den åndelige verden kræver særlige oversanselige erkendeevner, siger Steiner. Ifølge ham kan alle gennem etisk og meditativ træning udvikle disse erkendeevner. Han beskriver tre trin i denne udvikling:
Imagination er en oversanselig erkendelse af åndelige ting. Hvis man har udviklet imaginativ erkendelse, er man i stand til at gøre observationer i den åndelige verden. Man kan "se" de åndelige væsener som "objekter". Inspiration er evnen til at åbne et indre rum, hvor man kan møde objektive åndelige indhold (indtryk der stammer fra objektive åndelige væsener). Gennem inspiration kan man trænge ind til kernen af de åndelige væsener og "se" deres indre kvaliteter og deres indre relation til hinanden. Intuition er evnen til at forene sig med de kreative kræfter i universet uden at miste sin individuelle bevidsthed. Når man har intuition, ser man ikke længere åndelige væsener som "objekter", man iagttager. Når man erkender dem gennem sin intuition, er man fuldstændig ét med dem. Man er forenet med deres indre verden. Man gennemtrænger væsenerne selv. Når man har nået intuitionens trin, kan man se, at et menneske består af krop, sjæl og ånd. Man får de højeste åndelige evner, for eksempel evnen til at se andre menneskers tidligere liv. Alice A. Bailey [New age] 🔝Alice A. Bailey (1880-1949) var en engelsk forfatter og okkultist. Hun kom ind i teosofien, men senere brød hun med Teosofisk Samfund og etablerede sit eget arbejde i samarbejde med - påstod hun - det åndelige væsen Djwhal Khul.Bailey skrev en række bøger, som blev dikteret til hende af Djwhal Khul, og de dækker en bred vifte af esoteriske emner. Hendes arbejde fokuserer på at forklare åndsvidenskab på en mere systematisk og tilgængelig måde. Bailey introducerede begrebet "Den Syntetiske Åndsvidenskab" og hævdede, at hendes arbejde repræsenterede en ny fase inden for åndsvidenskab, der syntetiserede og udvidede tidligere teosofiske ideer. Hun arbejdede på at integrere østlige og vestlige filosofiske traditioner, og hendes værker forsøgte at forene elementer fra hinduisme, buddhisme og kristendom med vestlig videnskab og psykologi. Alice A. Bailey betonede i sin lære vigtigheden af åndelig erkendelse og udvikling. Hendes tilgang til åndsvidenskab indeholdt flere aspekter, der skulle føre til øget bevidsthed og erkendelse. Ligesom andre åndsvidenskabelige lærere understregede Bailey vigtigheden af selvobservation. At være opmærksom på ens egne tanker, følelser og handlinger var et afgørende skridt mod at opnå selvindsigt og bevidsthedsudvikling. Bailey's arbejde omfatter begreber som indvielse, sjælens udvikling, og hun arbejdede også med at formulere ideen om "New Age" og den forestående åndelige transformation af menneskeheden. Hun lagde stærk vægt på betydningen af tjeneste for andre og gruppearbejde som midler til åndelig vækst. Hendes lære opfordrede folk til at engagere sig i arbejdet for det fælles gode og åndelig udvikling gennem samarbejde. Alice A. Bailey's arbejde har haft en betydelig indflydelse på åndsvidenskabelig tænkning og har bidraget til at forme mange nyere esoteriske og åndelige bevægelser. Hendes tilgang kombinerer komplekse teosofiske ideer med en vision om åndsvidenskab, der kan integrere forskellige aspekter af den menneskelige erfaring. Grimoire Magi 🔝Et grimoire er en tekstbog om magi og på dansk omtales de nogle gange som "sortebøger".Ofte indeholder grimoirerne en beskrivelse af magiske ritualer, og fortæller om det forventede resultat ved at udføre ritualet. Flere af bøgerne indeholder detaljerede instruktioner i, hvordan man påkalder dæmoner, engle og ånder, og giver fyldige beskrivelser af, hvordan man fremstiller sigiler, talismaner og andre remedier til brug i arbejdet. Som sådan danner grimoirerne grundlaget for den klassiske magi og okkultisme. Grimoire magi - djævlens pagt 🔝De ældste grimoirer stammer fra Mesopotamien (det nuværende Iran) fra omkring 500 f.v.t.Bøger om magi kender man fra både de gamle ægyptere og jøder, og fra antikkens Grækenland og Rom. I den jødiske tradition er især Moses og kong Salomon associeret med magien. Temaet omkring kong Salomon går igen i en lang række middelalderlige, europæiske grimoirer. To af de mest udbredte bærer hans navn: Salomons større nøgle, der sandsynligvis er skrevet i 1300- eller 1400-tallets Italien og Salomons mindre nøgle, der stammer fra 1600-tallet. Den mindre nøgle er særlig populær hos okkultister og kendes under navnene Lemegeton eller Goetia. Den er et omfattende dæmonkatalog med 72 dæmoner og detaljerede instruktioner i, hvordan magikeren fremmaner dem til synlig manifestation, dvs. de kan opfattes og ses på astralplanet ved dagsbevidsthed. Sigiler 🔝De fleste grimoirer er vanskelige at datere.De er ofte skrevet under pseudonym eller tilskrevet en afdød forfatter og påskrevet et forkert trykkeår. Forfatterne til grimoirene har ønsket at være anonyme, måske fordi de ikke ønskede en konflikt med den kristne kirke, der betragtede enhver form for magi og okkultisme som antikristent. Rundt om på de europæiske biblioteker eksisterer en række af disse manuskripter. Det tyder på, at belæste folk med penge til at købe håndskrevne manuskripter, har interesseret sig for disse emner. Den magiske litteratur har altså været velkendt hos europas lærde mennesker. Sigiler fra Armadels Grimoire 🔝En række af de klassiske grimoirer er udgivet i forskellige udgaver, men de kan være svære at finde i handlen.Honorius Grimoire eller Liber Juratus er sandsynligvis en af de ældste middelaldergrimoirer, og kan dateres tilbage til 1200- eller 1300-tallet. Bogen har et ry for at være en klassiker i dæmonpåkaldelse og nekromanti. En anden bog eksisterer under nogenlunde samme navn, nemlig Pave Honorius Grimoire, som er skrevet senere og bl.a. indbefatter ofringen af en sort hane og et lam. I Grand Grimoire, der er dateret til 1522, men sandsynligvis skrevet senere, giver forfatteren udførlige instruktioner i at påkalde djævelen i form af Lucifuge Rofocale og skrive en pagt med ham. Manuskriptet kaldes også for Den Røde Drage eller Dragon Rouge. Djævlepagten er et element i den klassiske satanisme. Blandt andre populære grimoire er Armadels Grimoire, Heptameron og Comte de Gabalis der alle tre stammer fra 1600-tallet. Desuden findes bøger som Grimorium Imperium, Arbatel of Magick, Grimorium Verum, Art of Drawing Spirits into Crystals, Libellus Magicus, On Astrological Geomancy, The Black Pullet, Praxis Magica Fausti , sjette og syvende Mosebog, og mange flere. H.P. Lovecrafts omtale af grimoiret Nekronomicon er en myte blot, omend et skrift med denne titel er dukket op på markedet. Magikeren Abramelin Blandt de mest indflydelserige grimoirer er Magikeren Abramelins Bog om den Hellige Magi fra 1400-tallet. Bogen giver en detaljeret beskrivelse af et seks måneder langt magisk arbejde, der har til formål at påkalde magikerens hellige skytsengel. Abramelins metode kom senere til at danne omdrejningspunkt i Det Gyldne Daggry og i Aleister Crowleys magiske lære. Netop praksissen med at opnå kontakt med den hellige skytsengel er central i en række magiske organisationer og traditioner. Magikeren Abramelin 🔝Magikeren Abramelins Bog om den Hellige Magi beskriver en særlig metode til at kontakte magikerens skytsengel. Bogen har en central placering i magiske ordener som Det Gyldne Daggry og A.'.A.'.John Dee og den enokianske magi 🔝Et andet meget omfattende og indflydelsesrigt grimoire omhandler den engelske hofastrolog Dr. John Dee (1527-1609) og alkymisten Edward Kellys (1555-1597) forsøg på at påkalde engle.Grimoiret, der har den beskedne titel En sand og troværdig gennemgang af, hvad der i mange år skete mellem Dr. John Dee og nogle ånder, kaldes i daglig tale for Casuabon (efter redaktøren, der udgav bogen), og blev første gang trykt i 1659. Gennem en række komplicerede forsøg kom Dee og Kelly i kontakt med åndevæsener, der hævdede, at være de samme der havde kommunikeret med profeten Enok. Grimoirium Imperium af Dr. John Dee. 🔝Ved brug af visionssøgning med krystalmagi, hvor de anvendte en sort skuesten og en række plader med bogstaver, dikterede englene 19 forskellige påkaldelser, der kaldes for de enokianske nøgler.Sproget, de er skrevet på, er siden blevet kendt som enokiansk, et sprog, der iøvrigt har egen syntaks og grammatik. Dees og Kellys system er kendt som enokiansk magi. Dees og Kellys enokianske magi anvendes i større eller mindre udstrækning hos så forskellige systemer som Wicca, Det Gyldne Daggry, A.'.A.'. og Anton LaVeys Satankirke. I dag er John Dees magiske remedier udstillet på British Museum i London. Rosenkreutzere og alkymister 🔝I Renæssancen dukker rosenkreutzerne op i Europa.Det anonyme broderskab har som sine grundtekster de tre skrifter Fama Fraternitatis, Confessio Fraternitatis og Christian Rosenkreutz kymiske bryllup, der alle stammer fra 1600-tallets Tyskland. Centralt hos Rosenkreutzerne er troen på en legendarisk adept, Christian Rosenkreutz, der grundlagde broderskabet og genopstod fra de døde. Rosenkreutzernes særlige symbol er rosenkorset. I dag gør en række magiske og esoteriske organisationer krav på at nedstamme fra Rosenkreutzerne, men noget historisk belæg for denne påstand eksisterer ikke. Også en række alkymiske tekster dukker op i middelalderens og renæssancens Europa, forfattet af kendte alkymister som Nicholas Flammel, Michael Meyer, Paracelsus, Robert Boyle og mange andre. Genoptryk af de mange forskellige grimoirer og alkymiske tekster er i handlen fra tid til anden. |
|