Dagens Mysticisme : TarotKort

15:58:31
15:58:31

Det berømte Originale Rider Waite Tarot-kortsæt.
Det Originale Rider Waite Tarot er det mest populære og udbredte tarotkortsæt i verden.
Med 78 kort og et instruktionshæfte er det perfekt til både folk, der begynder at få kontakt med Tarot, og de mere erfarne læsere.

Den Lille Arkana består af 56 kort og er videre opdelt i fire kulører, som kan sammenlignes med et almindeligt spillekortsæt. Disse kort fokuserer på de mere dagligdags aspekter af livet og kan give indsigt i de mere praktiske og umiddelbare situationer, du står overfor.

Den Store Arkana består af 22 kort, også kaldet trumferne.
De klassiske kort, hvoraf fire ses herover blev siden "defacto standard". De blev tegnet i 1909 af Pamela Colman Smith under vejledning af Arthur Edward Waite.
De viste kort er hhv.: #I Magikeren, #II Ypperstepræstinden, #XIX Solen og #0 Narren.

Uendelighedstegnet, en Lemniscate, animeret.
Tegnet symboliserer tallet for "uendeligt".
Det er "Magikeren", i Tarots, symbol og det ses også på "Styrke/Lyst" kortet og ifølge Martinismen er det desuden Kristi tal.

Rider-Waite symbolet, der findes på alle Rider-Waite Tarotkort, mere eller mindre skjult.
Hvis man ser godt efter, kan man se et P, et C og et S i symbolet, ligesom i Pamela Colman Smith.

Pamela Colman Smith, tegner.

Arthur Waite, designer.

William Rider, fotograf under WW-I.

Mysticisme: Tarot Kort

Særligt fokus :Tarot kort.
Sekundært fokus :Spådom.
Diverse :Magere, Sortekunst.
WEB site :https://mageren.dk/Mysticisme/?dnr=6
Denne side er blevet vist: 72 gange.
Opdateret: 30/05 2025 - Filstørrelse: 52.7 kBt.
Trump - countdown:  3 år 202 dage 3 timer og 1 minut.

Indholdsfortegnelse :

   Tarotkort
    En Guide til Fortolkning og Symbolik
    Den Store Arkana
     Trumfernes navn
    Den Lille Arkana
     Kulører
     Nummerkort
     Hofkort
   Okkulte kort
    Antwan og Thot
    Ettia
   Rider Waite Tarotkort
    Pamela Colman Smith
    Arthur Edward Waite
    William Rider & Son
   Kortene og dig selv
    Hvordan man finder sit tarotkort
   Beskrivelse af den store Arkana
    #0 Narren, (alkymisten)
    #I Magikeren
    #II Ypperstepræstinden
    #III Kejserinden
    #IV Kejseren
    #V Ypperstepræsten
    #VI De elskende
    #VII Stridsvognen
    #VIII Styrke
    #IX Eremitten/Eneboeren
    #X Lykkehjulet
    #XI Retfærdighed
    #XII Den hængte mand
    #XIII Døden
    #XIV Afholdenhed
    #XV Djævelen
    #XVI Tårnet
    #XVII Stjernen
    #XVIII Månen
    #XIX Solen
    #XX Dommedag
    #XXI, Verden, universet eller tiden.
   Den lille Arkana
    Hof-kortene
     #11, Sværd, Page.
     #11, Mønter, Page.
     #11, Bægre, Page.
     #11, Stave, Page.
    Tal-kortene
     #1, Sværd, Es.
     #1, Mønter, Es.
     #1, Bægre, Es.
     #1, Stave, Es.
   Mysticisme
Nedenstående tekst vises på ca.: 31 skærmsider med 38 illustrationer.

Tarotkort🔝

En Guide til Fortolkning og Symbolik🔝

Tarotkort er et sæt kort ofte brugt til spådom, meditation og psykologisk indsigt. Traditionelt består et tarotdeck af 78 kort, inddelt i to hovedkategorier: Den Store Arkana og Den Lille Arkana.

Tarotkort er et sæt kort ofte brugt til spådom, meditation og psykologisk indsigt. Traditionelt består et tarotdeck af 78 kort, inddelt i to hovedkategorier: Den Store Arkana og Den Lille Arkana.
Spillet har 4 kulører (Mønterne, Sværdene, Bægerne og Stokkene) med hver 14 kort. Tilsammen udgøres den lille Arkana af 40 nummerkort og 16 hofkort. Derudover er der 22 trumfer, den store Arkana. Når kortene benyttes til spådom, er det oftest de 22 trumfer, der er mest kendt.

Den Store Arkana🔝

Den Store Arkana omfatter 22 kort, som repræsenterer livets større temaer og lektioner. Hver af disse kort har sin egen symbolik og fortælling.

Trumfernes navn🔝

Alle trumferne, der udgør den store Arkana har forskellige navne - disse kaldes også "De 22 prøvelser".
 •# 0 – Narren
 •# I – Magikeren
 •# II – Ypperstepræstinden
 •# III – Kejserinden
 •# IV – Kejseren
 •# V – Ypperstepræsten
 •# VI – De elskende
 •# VII – Stridsvognen
 •# VIII – Styrke
 •# IX – Eremitten/Eneboeren
 •# X – Lykkehjulet
 •# XI – Retfærdighed
 •# XII – Den hængte mand
 •# XIII – Døden
 •# XIV – Afholdenhed
 •# XV – Djævelen
 •# XVI – Tårnet
 •# XVII – Stjernen
 •# XVIII – Månen
 •# XIX – Solen
 •# XX – Dommedag
 •# XXI – Verden/Universet

Den Lille Arkana🔝

Den Lille Arkana består af 56 kort og er videre opdelt i fire kulører, som kan sammenlignes med et almindeligt spillekortsæt. Disse kort fokuserer på de mere dagligdags aspekter af livet og kan give indsigt i de mere praktiske og umiddelbare situationer, du står overfor.

Kulører🔝

 •Mønterne; Pentacles; Ruder
 •Sværdene; Swords; Spar
 •Bægerne; Cups; Hjerter
 •Stokkene; Wands; Klør

Nummerkort🔝

Nummerkortene, i hver kulør, starter fra Es og går til 10, ligesom sædvanlige spillekort.

Hofkort🔝

Der er 16 såkaldte Hofkort - 4 i hver kulør, som i faldende værdi er:
 •Konge
 •Dronning
 •Ridder
 •Page
Hofkortene svarer lidt til de normale: Bonde (eller Knægt), Dame og Konge i de sædvanlige kort, bare med en ekstra, som er Ridderen.

Okkulte kort🔝

Den katolske kirke havde/har et meget negativt syn på Tarot. Siden 1500-tallet har Kirken taget stor afstand fra enhver magt, der ikke er blevet godkendt af kristendommen. Efter ordre fra kirken blev tarotkort forbudt og systematisk brændt, uanset hvor de blev fundet. Tarot gik under jorden; det skulle forblive skjult i omkring to hundrede år, indtil et tilfældigt møde igen drev det ud fra glemslen. I 1770'erne kom en fransk præst Antwan over nogle rejsende, der spillede kort, han var henrykt over kortene, han havde aldrig set så fascinerende billeder på bagsiden af ​​et sæt kort. De rejsende fortalte ham, at de troede, at deres kort var kommet fra Egypten. Dette appellerede til Antwan, der allerede troede, at antikke grækere havde været mestre i magi og ritual, og der søgte efter nye beviser til støtte for sin overbevisning.

Antwan og Thot🔝

I 1781 offentliggjorde Antwan 8 bind på esoterisk materiale, herunder et kapitel om Du Jeu Tarot, hvor han nævnte, at han troede, at de gamle egyptiske templer og biblioteker, der nu var ødelagt, nu var en inkarnation på bagsiden af ​​Tarot-kortene. Og i dette kapitel var de 78 sider fra de biblioteker, som du kunne se, hvis du kiggede på billederne på de 78 Tarot-kort. Antwan begyndte at arbejde på betydningen af ​​disse billeder. Han hævdede, at disse billeder stammede fra den tabte egyptiske håndbog, bogen om ‘Thot'. Den egyptiske forbindelse var potent, men Antwans påstand kan have været hastig, skønt der findes en bog ‘Thot' der nævnes af mange Tarot-læsere som en bog med mystiske kræfter, der giver information om ting, som du ikke ellers kan vide. Der var en bog om mystiske kræfter, som egypterne havde, men den specifikke Thot-bog har vi ikke. Uanset om Antwan havde ret eller tog fejl, var hans bog yderst indflydelsesrig. To år efter Antwans teori dukkede en mand ved navn Elliot op. Han ændrede sit navn til Ettia. Han havde haft forskellige erhverv, men i fortiden havde han også været en professionel spåmand, og det blev han igen, men denne gang ved hjælp af Tarot-kortene.

Ettia🔝

Ettia blev den første succesfulde Tarot-læser. Han begyndte at give kortene ny mening og udtænke nye metoder til Tarot-opslag. Det mønster, han er mest kendt for, er den store skæbne-lægning. Den er et af de største opslag, der nogensinde er udtænkt,og er stadig i brug. I 1960'erne nåede den østlige mystik til vest med Hare Radha hare Krishna-bevægelsen. Stewart Capler var på sin rejse til Europa, da han stødte på et Tarot-kort. Han vidste ikke, hvad det betød, men han bragte 100 sæt med tilbage og inden for to år havde han solgt en million kort. Han bestilte snesevis af nye sæt, hvor hvert sæt bevarer urtidens kraftige billede. Det accepteres næsten universelt, at med kortenes mystiske betydning er læserens følsomhed afgørende. Fuldstændig forståelse af oprindelsen og hvordan Tarot-arbejdet fungerer, hæmmer stadig både den pågældende og læseren efter 200 års forskning. De er ikke tættere på at forklare kræfterne ved Tarot-læsning, end de var for 200 år siden.

Rider Waite Tarotkort🔝

Dette sæt kort, hvis ikoniske billedsprog er blevet praktisk talt synonymt med nutidig forståelse af tarot, var resultatet af et samarbejde mellem Arthur Edward Waite, William Rider og Pamela Colman Smith ved begyndelsen af ​​det 20. århundrede. De var alle medlemmer af en gruppe i Storbritannien kendt som "Hermetic Order of the Golden Dawn". Ifølge forklaringen, der ledsager nylige kopier af spillet, henvendte Waite sig til Smith for at producere disse nu ikoniske 78 billeder, hvilket hun gjorde til gengæld for et mindre beløb. Han hyrede derefter Rider til at udgive spillet gennem dennes forlag, William Rider and Son.

De klassiske kort blev tegnet i 1909 af Pamela Colman Smith under vejledning af Arthur Edward Waite.

Det unikke ved Rider-Waite sættet og en af de største årsager til dets enorme popularitet er, at alle kortene, inklusiv den lille arkana, viser scener med figurer og symboler. Før Rider-Waite sættet viste den lille arkana i næsten alle tarot-sæt kun antallet af 'kulørens' tegn (f.eks. 10 sværd svarende til Spar 10 i spillekort). De illustrerede scener i Rider-Waite sættet gør det muligt at tolke og forstå kortene uden nødvendigvis at skulle konsultere en bog. Rider-Waite sættet er siden blevet modellen, defacto standarden, som de fleste nyere tarot-sæt er bygget op omkring.

Rider-Waite Tarot blev valgt blandt Top Ti Tarot Sæt af Alle Tider på Aeclectic Tarot Forum.

Pamela Colman Smith🔝

Hun blev født 16. februar 1878 i Middlesex, England, af amerikanske forældre. Hendes barndomsår foregik i hhv. London, New York og Kingston, Jamaica. Som teenager rejste hun rundt i England med et teater ejet af Ellen Terry og Henry Irving. Derefter begyndte hun på en kunst-uddannelse som hun færdiggjorde i 1897. Hun vendte hjem til England, hvor hun blev designer for miniature teatre og illustrator – hovedsageligt af bøger, foldere og plakater. Omkring 1903 sluttede hun sig til det Gyldne Daggrys Orden (Order of the Golden Dawn) og i 1909 indvilgede hun i at male 78 tarotkort under vejledning af Arthur Edward Waite. Sættet blev udgivet samme år af William Rider and Son.

Arthur Edward Waite🔝

Han blev født i Amerika i 1857 men blev katolsk opdraget og uddannet i England. Som 21-årig begyndte Waite at forske i og skrive om psykiske og esoteriske emner. Kort efter at have sluttet sig til det Gyldne Daggrys Orden blev han Stormester og ændrede ordenens fokus fra magi til mysticisme. Den Gyldne Daggrys Orden, hvis strukturelle hierarki byggede på Kabbalaen, bliver betragtet som det 20. århundredes største indflydelse på det okkulte. Waite var en produktiv forfatter af okkulte tekster, værker om den Hellige Gral og hele rammen for den mystiske viden, der er basis for nutidens tarot. Han er bedst kendt som medskaber af Rider-Waite Tarot og som forfatter til den tilhørende bog The Pictorial Key to the Tarot, som blev udgivet i 1910.

William Rider & Son🔝

Forlaget Rider er et firma under Ebury Publishing, en Penguin Random House-afdeling, startet af William Rider & Son i Storbritannien i 1908, da han overtog det okkulte forlag Phillip Wellby. Den redaktionelle leder af den nye liste var Ralph Shirley, og under hans ledelse begyndte de at udgive titler så varierede som Rider-Waite tarotkortspillet og Bram Stokers Dracula.

Kortene og dig selv🔝

Hvordan man finder sit tarotkort🔝

Du kan finde dit kort - altså det kort, der kendetegner dig - fra Den Store Arkana, ved at se på din fødselsdag. Den Store Arkana går fra 1-21, så hvis du har fødselsdag fra den 1. til den 21. i en måned, er dit personlige kort blot det kort, der symboliserer den dag på måneden, du er født.

Hvis du har fødselsdag den 23. eller frem efter, skal du lægge de to tal sammen. Hvis du har fødselsdag den 26. juli, vil dit kort derfor være 8'eren: Styrke.

Det kort og dets symboler kan du bruge til at få at vide, hvem du er. Lidt på samme måde, som dit stjernetegn og dit horoskop kan fortælle dig om dig selv og dit liv.

Beskrivelse af den store Arkana🔝

Beskrivelse af kortene i den store Arkana.

#0 Narren, (alkymisten)🔝

Narren #0

Med lette skridt, som om jorden og dens trampe havde ringe magt til at holde ham tilbage, standser en ung mand i pragtfulde klædedragter på kanten af ​​et afgrund blandt verdens store højder; han overvåger den blå afstand foran ham - dens himmelvidde snarere end udsigten nedenfor. Hans handling af ivrig gang er stadig angivet, selvom han er stationær i det givne øjeblik; hans hund er stadig på vej. Kanten, der åbner sig på dybet, har ingen rædsel; det er, som om engle ventede på at støtte ham, hvis det skete, at han sprang fra højden. Hans ansigt er fuld af intelligens og forventningsfulde drøm. Han har en rose i den ene hånd og i den anden en kostbar tryllestav, hvorfra over hans højre skulder hænger en mærkeligt broderet tegnebog. Han er en prins af den anden verden på sine rejser gennem denne ene-alle midt i morgenglansen, i den skarpe luft. Solen, som skinner bag ham, ved, hvorfra han kom, hvor han skal hen, og hvordan han vil vende tilbage ad en anden vej efter mange dage. Han er ånden på jagt efter erfaring. Mange symboler på de indstiftede mysterier er opsummeret i dette kort, som under høje kendelser vender al den forvirring, der er gået forud.

I sin Manual of Cartomancy har Grand Orient et mærkeligt bud på Mystic Fools embede, som bortset fra hans proces i højere spådomskunst; men det kræver måske mere end almindelige gaver at sætte det i drift. Vi skal se, hvordan kortet klarer sig i overensstemmelse med den almindelige spåkunst, og det vil være et eksempel for dem, der kan gennemskue, det faktum, som ellers så åbenlyst, at Trumps Major oprindeligt ikke havde nogen plads i den psykiske spillekunst, når kort bruges som tællere og påskud. Om de omstændigheder, hvorunder denne kunst er opstået, ved vi dog meget lidt. De konventionelle forklaringer siger, at Narren betegner kødet, det følsomme liv, og ved en ejendommelig satire var dets undernavn på et tidspunkt alkymisten, som skildrer dårskab på det mest insensible stadie.

#I Magikeren🔝

Magikeren #I

En ungdommelig skikkelse i en tryllekunstners dragt, med en guddommelig Apollons ansigt, med et smil af tillid og skinnende øjne. Over hans hoved er det mystiske tegn på Helligånden, livets tegn, som en endeløs snor, der danner 8-tallet i vandret stilling, også kaldet en "Lemniscate" (uendelighedstegnet). Om hans talje er en slange-cincture, slangen ser ud til at fortære sin egen hale. Dette er velkendt for de fleste som et konventionelt symbol på evigheden, men her indikerer det mere især evigheden af ​​opnåelse i ånden. I magikerens højre hånd er en tryllestav løftet mod himlen, mens venstre hånd peger mod jorden. Dette dobbelttegn er kendt i meget høje karakterer af de indstiftede mysterier; den viser nedstigningen af ​​nåde, dyd og lys, hentet fra ting ovenover og afledt af ting nedenunder. Forslaget hele vejen igennem er derfor besiddelse og formidling af Åndens Kræfter og Gaver. På bordet foran tryllekunstneren er symbolerne på de fire tarotdragter, der angiver elementerne i det naturlige liv, der ligger som tællere foran adepten, og han tilpasser dem, som han vil. Under er roser og liljer, flos campi og lilium convallium, forvandlet til haveblomster, for at vise aspirationskulturen. Dette kort betegner det guddommelige motiv i mennesket, som afspejler Gud, viljen i befrielsen af ​​dets forening med det, der er ovenover. Det er også det individuelle væsens enhed på alle planer, og i meget høj forstand tænkes det i fikseringen deraf. Med yderligere henvisning til det, jeg har kaldt livets tegn og dets forbindelse med tallet 8, kan man huske, at den kristne gnosticisme taler om genfødsel i Kristus som en forandring "til Ogdoad". Det mystiske tal kaldes Jerusalem ovenover, Landet flyder med Mælk og Honning, Helligånden og Herrens Land. Ifølge Martinismen er 8 Kristi tal.

#II Ypperstepræstinden🔝

Ypperstepræstinden #II

Hun har månehalvmånen ved fødderne, et hornet diadem på hovedet, med en globus i midten og et stort solkors på brystet. Rullen i hendes hænder er indskrevet med ordet Tora, hvilket betyder den større lov, den hemmelige lov og den anden betydning af Ordet. Det er delvist dækket af hendes kappe, for at vise, at nogle ting er underforstået og nogle talt. Hun sidder mellem den hvide og sorte søjle--J. og B. - af det mystiske tempel, og forhænget af templet er bag hende: det er broderet med palmer og granatæbler. Klæderne er flydende og glatte, og kappen antyder lys - en glitrende udstråling. Hun er blevet kaldt okkult videnskab på tærsklen til Isis-helligdommen, men hun er virkelig den hemmelige kirke, huset, som er af Gud og mennesker. Hun repræsenterer også Prinsens andet Ægteskab, som ikke længere er af denne verden; hun er den åndelige Brud og Moder, stjernernes datter og Edens Højere Have. Hun er fint det lånte lyss dronning, men dette er alles lys. Hun er Månen næret af mælken fra den Overnaturlige Moder.

På en måde er hun også selv den Overnaturlige Moder - det vil sige, hun er den lyse refleksion. Det er i denne følelse af refleksion, at hendes sandeste og højeste navn i bolisme er Shekinah - den samboende herlighed. Ifølge kabalismen er der en Shekinah både over og under. I den overlegne verden kaldes det Binah, den Overnaturlige Forståelse, som reflekterer til de udstrålinger, der er nedenunder. I den lavere verden er det MaIkuth – det verdensvæsen, til dette formål, forstået som et velsignet rige, det, som det er gjort velsignet med, er den iboende herlighed. Mystisk set er Shekinah den retfærdige mands åndelige brud, og når han læser loven, giver hun den guddommelige betydning. Der er nogle henseender, hvor dette kort er det højeste og helligste af Den store Arcana.

#III Kejserinden🔝

Kejserinden #III

En statelig skikkelse, siddende, med rige klæder og kongeligt udseende, som af en datter af himmel og jord. Hendes diadem består af tolv stjerner, samlet i en klynge. Symbolet på Venus er på skjoldet, som hviler i nærheden af ​​hende. En kornmark modner foran hende, og bagved falder der vand. Sceptret, som hun bærer, overvindes af denne verdens klode. Hun er Edens ringere have, det jordiske paradis, alt det, der er symboliseret af menneskets synlige hus. Hun er ikke Regina coeli, men hun er stadig refugium peccatorum, den frugtbare mor til tusinder. Der er også visse aspekter, hvor hun korrekt er blevet beskrevet som begær og vingerne deraf, som kvinden klædt i solen, som Gloria Mundi og forhænget af Sanctum Sanctorum; men hun er ikke, kan jeg tilføje, den sjæl, der har opnået vinger, medmindre al symbolikken er talt op på en anden og usædvanlig måde. Hun er frem for alt universel frugtbarhed og den ydre betydning af Ordet. Dette er indlysende, fordi der ikke er noget direkte budskab, som er blevet givet til manden som det, der bæres af kvinden; men hun bærer ikke selv dens fortolkning.

I en anden rækkefølge af ideer betegner kejserindens kort den dør eller port, hvorved der opnås adgang til dette liv, som til Venus Have; og så er den vej, som fører ud derfra, til det hinsides, den hemmelighed, som ypperstepræstinden kender: den meddeles af hende til de udvalgte. De fleste gamle tilskrivninger af dette kort er fuldstændig forkerte på symbolikken - som for eksempel dets identifikation med Ordet, guddommelig natur, triaden og så videre.

#IV Kejseren🔝

Kejseren #IV

Han har en form for Crux ansata for sit scepter og en globus i venstre hånd. Han er en kronet monark - kommanderende, statelig, siddende på en trone, hvis arme er forankret af vædderhoveder. Han er udøvende og erkendelse, denne verdens magt, her iklædt de højeste af dens naturlige egenskaber. Han er af og til repræsenteret som siddende på en kubisk sten, hvilket dog forvirrer nogle af problemerne. Han er den virile magt, som kejserinden reagerer på, og i denne forstand er den, der søger at fjerne Isis slør; alligevel forbliver hun virgo intacta.

Det skal forstås, at dette kort og kejserindens kort ikke præcist repræsenterer tilstanden for ægteskab, selvom denne tilstand er underforstået. På overfladen står de, som jeg har antydet, for verdslige kongelige, opløftet på de mægtiges sæder; men over dette er der antydning af en anden tilstedeværelse. De betegner også - og især den mandlige figur - det højere kongedømme, der indtager den intellektuelle trone. Heraf er tankens herredømme snarere end dyreverdenen. Begge personligheder er på deres egen måde "fulde af mærkelige erfaringer", men disse er ikke bevidst den visdom, der hentes fra en højere verden. Kejseren er blevet beskrevet som (a) vilje i sin legemliggjorte form, men dette er kun en af ​​dens anvendelser, og (b) som et udtryk for virtualiteter indeholdt i det Absolutte Væsen - men dette er fantasi.

#V Ypperstepræsten🔝

Ypperstepræsten #V

Han bærer den tredobbelte krone og sidder mellem to søjler, men de er ikke dem i templet, som bevogtes af ypperstepræstinden. I sin venstre hånd holder han et scepter, der ender i det tredobbelte kors, og med sin højre hånd giver han det velkendte kirkelige tegn, som kaldes esoterismen, idet han skelner mellem den åbenbare og skjulte del af læren. Det mærkes i denne forbindelse, at ypperstepræstinden ikke gør noget tegn. For hans fødder er de krydsede nøgler, og to præstelige præster i albs knæler foran ham. Han er normalt blevet kaldt paven, hvilket er en særlig anvendelse af det mere generelle embede, som han symboliserer. Han er den ydre religions herskende magt, da ypperstepræstinden er det fremherskende geni af den esoteriske, tilbagetrukne magt. De korrekte betydninger af dette kort har lidt sørgelig blanding fra næsten alle hænder. Grand Orient siger sandt, at Hierofanten er nøglernes magt, den eksoteriske ortodokse doktrin og den ydre side af det liv, som fører til doktrinen; men han er bestemt ikke den okkulte doktrins fyrste, som en anden kommentator har foreslået.

Han er snarere summa totius theologiæ, når den er gået over i udtrykkets yderste rigiditet; men han symboliserer også alle ting, der er retfærdige og hellige på den åbenbare side. Som sådan er han nådens kanal, der tilhører institutionens verden til forskel fra naturens, og han er lederen af ​​frelsen for menneskeheden som helhed. Han er ordenen og lederen af ​​det anerkendte hierarki, som er afspejlingen af ​​en anden og større hierarkisk orden; men det kan ske, at paven glemmer betydningen af ​​denne sin symbolske tilstand og handler, som om han inden for sine rette mål indeholdt alt, hvad hans tegn betegner eller hans symbol søger at vise frem. Han er ikke, som man har troet, filosofi - undtagen på den teologiske side; han er ikke inspiration; og han er ikke religion, selvom han er en måde at udtrykke den på.

#VI De elskende🔝

De elskende #VI

Solen skinner i zenit, og nedenunder er en stor bevinget skikkelse med strakte arme, der gyder påvirkninger ud. I forgrunden er to menneskeskikkelser, mandlige og kvindelige, afsløret foran hinanden, som om Adam og Eva, da de første gang indtog den jordiske krops paradis. Bag manden er Livets Træ, der bærer tolv frugter, og Træet til Kundskab om godt og ondt er bag kvinden; slangen snor sig om den. Tallene antyder ungdom, mødom, uskyld og kærlighed, før den bliver forurenet af groft materiel begær. Dette er i al enkelthed kortet af menneskelig kærlighed, her udstillet som en del af vejen, sandheden og livet. Det erstatter, ved at bruge de første principper, det gamle ægteskabskort, som tidligere er beskrevet, og de senere dårskaber, som skildrede mennesket mellem last og dyd. I en meget høj forstand er kortet et mysterium om pagten og sabbatten.

Forslaget med hensyn til kvinden er, at hun betegner den tiltrækning mod det følsomme liv, som indebærer ideen om menneskets fald, men hun arbejder snarere med en hemmelig forsynslov end, som en villig og bevidst fristerinde. Det er gennem hendes tilregnede bortfald, at mennesket i sidste ende skal opstå, og kun ved hende kan han fuldføre sig selv. Kortet er derfor på sin måde endnu en antydning om kvindelighedens store mysterium. De gamle betydninger falder fra hinanden af nødvendighed med de gamle billeder, men selv, som fortolkninger af sidstnævnte var, nogle af dem af den almindelige orden, og andre var falske i symbolikken.

#VII Stridsvognen🔝

Stridsvognen #VII

En oprejst og fyrstelig skikkelse, der bærer et trukket sværd og svarer i store træk til den traditionelle beskrivelse, som gives i første del. På skuldrene af den sejrrige helt formodes det at være Urim og Tummim. Han har ført fangenskab til fange; han er erobring på alle planer - i sindet, i videnskaben, i fremskridt, i visse indvielsesprøver. Han har således svaret sfinxen, og det er på denne grund, at det er en accepteret variation af ​​Éliphas Lévi; to sfinkser trækker således hans vogn. Han er frem for alt triumf i sindet.

Det skal forstås af denne grund (a), at spørgsmålet om sfinxen handler om et mysterium om naturen og ikke om nådens verden, som vognmanden ikke kunne give noget svar på; (b) at planerne for hans erobring er åbenbare eller ydre og ikke i ham selv; (c) at den befrielse, som han bevirker, kan efterlade sig selv i den logiske forståelses trældom; (d) at de indvielsesprøver, som han har bestået i triumf, skal forstås fysisk eller rationelt; og (e) at hvis han kom til det tempels søjler, mellem hvilket ypperstepræstinden sidder, kunne han ikke åbne den rulle, der hedder Tora, og hvis hun spurgte ham, kunne han ikke svare. Han er ikke kongelig arving, og han er ikke af præstedømmet.

#VIII Styrke🔝

Styrke #VIII

En kvinde, over hvis hoved der ruger det samme livssymbol, som vi har set i magikerens kort, lukker kæberne på en løve. Det eneste punkt, hvor dette design adskiller sig fra de konventionelle præsentationer, er, at hendes velgørende styrke allerede har dæmpet løven, som ledes af en kæde af blomster. Af grunde, der tilfredsstiller mig selv, er dette kort blevet ombyttet med retfærdighedens, som normalt er nummereret otte. Da variationen ikke bærer noget med sig, som vil betyde for læseren, er der ingen grund til forklaring. Modstand er i et af dets mest ophøjede aspekter forbundet med foreningens guddommelige mysterium; dyden virker naturligvis på alle planer og trækker derfor på alle i sin symbolik. Det forbinder også med innocentia inviolata og med den styrke, der ligger i kontemplationen.

Disse højere betydninger er imidlertid spørgsmål om slutninger, og jeg foreslår ikke, at de er gennemsigtige på kortets overflade. De antydes på en skjult måde af blomsterkæden, som blandt mange andre ting betegner det søde åg og den guddommelige lovs lette byrde, når den er blevet taget ind i hjerternes hjerter. Kortet har intet at gøre med selvtillid i almindelig forstand, selvom dette er blevet foreslået - men det vedrører tilliden hos dem, hvis styrke er Gud, som har fundet deres tilflugt i ham. Der er et aspekt, hvor løven betegner lidenskaberne, og hun, der kaldes Styrke, er den højere natur i dens befrielse. Den har gået på aspen og basilisken og har trådt løven og dragen ned.

#IX Eremitten/Eneboeren🔝

Eremitten/Eneboeren #IX

Variationen fra de konventionelle modeller i dette kort er kun, at lampen ikke er delvist indhyllet i kappen af ​​sin bærer, som blander ideen om Dagenes Gamle med Verdens Lys. Det er en stjerne, der skinner i lanternen. Sedt er sagt, at dette er et opnåelseskort, og for at udvide denne opfattelse ses figuren holde sit fyrtårn op på en eminens. Derfor er Eremitten ikke, som Court de Gebelin forklarede, en klog mand på jagt efter sandhed og retfærdighed; han er heller ikke, som en senere forklaring foreslår, et særligt eksempel på erfaring. Hans fyrtårn antyder, at "hvor jeg er, kan du også være."

Det er endvidere et kort, som forstås ganske forkert, når det er forbundet med tanken om okkult isolation, som beskyttelse af personlig magnetisme mod indblanding. Dette er en af ​​de useriøse gengivelser, som vi skylder Éliphas Lévi. Det er blevet adopteret af den franske martinismeorden, og nogle af os har hørt en hel del af den tavse og ukendte filosofi omsluttet af hans kappe fra de profanes viden. I ægte Martinisme var betydningen af ​​udtrykket Philosophe inconnu af en anden orden. Den henviste ikke til den tilsigtede fortielse af de indstiftede mysterier, endnu mindre af deres erstatninger, men - ligesom kortet selv - til den sandhed, at de guddommelige mysterier sikrer deres egen beskyttelse mod dem, der er uforberedte.

#X Lykkehjulet🔝

Lykkehjulet #X

I dette symbol er rekonstruktionen af ​​Éliphas Lévi, som har indrettet flere varianter igen blevet fulgt. Det er legitimt - som det er antydet - at bruge egyptisk symbolik, når dette tjener formålet, forudsat at ingen teori om oprindelse er underforstået deri. Der er dog præsenteret Typhon i hans slangeform. Symbolikken er naturligvis ikke udelukkende egyptisk, da de fire levende væsner fra Ezekiels optager vinklerne på kortet, og selve hjulet følger andre indikationer af Lévi med hensyn til Ezekiels vision, som illustrerende for den særlige Tarotnøgle. Hos den franske okkultist og i selve designet står det symbolske billede for den evige bevægelse af et flydende univers og for menneskelivets bevægelse. Sfinxen er ligevægten deri. Translitterationen af ​​Taro som Rota er indskrevet på hjulet, modsat med bogstaverne i det guddommelige navn - for at vise, at forsynet er gennemtrængt gennem alle. Men dette er den guddommelige hensigt indeni, og den lignende hensigt udenfor er eksemplificeret ved de fire levende skabninger. Nogle gange er sfinxen repræsenteret, der ligger på en piedestal ovenover, hvilket bedrager symbolikken ved at hæmme den væsentlige idé om stabilitet midt i bevægelse.

Bag den generelle forestilling, der er udtrykt i symbolet, ligger benægtelsen af ​​tilfældigheder og den dødelighed, som er antydet heri. Det kan tilføjes, at fra Lévis dage og fremefter er de okkulte forklaringer af dette kort - selv for okkultismen selv - af en særegen ufattelig art. Det er blevet sagt at betyde princip, frugtbarhed, viril ære, herskende autoritet osv. Resultaterne af almindelig spådom er bedre end dette på deres eget plan.

#XI Retfærdighed🔝

Retfærdighed #XI

Da dette kort følger den traditionelle symbolik og frem for alt har dens åbenlyse betydninger, er der ikke meget at sige om det udover de få betragtninger, der er samlet i den første del, som læseren henvises til.

Det vil imidlertid ses, at figuren sidder mellem søjler, ligesom ypperstepræstinden, og derfor synes det ønskeligt at indikere, at det moralske princip, som handler om ethvert menneske efter hans gerninger - mens det naturligvis er i nøje analogi med højere ting - adskiller sig i sin essens fra den åndelige retfærdighed, som er involveret i ideen om udvælgelse. Sidstnævnte tilhører en mystisk forsynsorden, i kraft af hvilken det er muligt for visse mænd at opfatte ideen om dedikation til de højeste ting. Betjeningen af ​​dette er som Åndens ånde, hvor den vil, og vi har ingen kanon for kritik eller begrundelse for det. Det er analogt med besiddelsen af ​​eventyrgaver og digterens høje gaver og nådegaver: vi har dem eller har ikke, og deres tilstedeværelse er lige så meget et mysterium som deres fravær. Retfærdighedsloven er dog ikke involveret i nogen af ​​alternativerne. Afslutningsvis åbner retfærdighedens søjler sig ind i én verden og ypperstepræstindens søjler ind i en anden.

#XII Den hængte mand🔝

Den hængte mand #XII

Galgen, hvorfra han hænger, danner et Tau-kors, mens figuren – set fra benenes position – danner et fylfot-kors. Der er en nimbus omkring hovedet på den tilsyneladende martyr. Det skal bemærkes (1) at offertræet er levende træ med blade derpå; (2) at ansigtet udtrykker dyb betagende, ikke lidelse; (3) at figuren som helhed antyder et ophængt liv, men liv og ikke død. Det er et kort af dyb betydning, men al betydning er tilsløret. En af hans redaktører antyder, at Éliphas Lévi ikke kendte betydningen, hvilket er utvivlsomt, og det gjorde redaktøren heller ikke. Det er falskeligt blevet kaldt et martyriumskort, et forsigtighedskort, et Storværkskort, et pligtkort; men vi kan udtømme alle offentliggjorte fortolkninger og kun finde forfængelighed. Jeg vil meget enkelt sige fra min side, at det udtrykker forholdet, i et af dets aspekter, mellem det Guddommelige og Universet. Den, der kan forstå, at historien om hans højere natur er indlejret i denne symbolik, vil modtage antydninger om en stor opvågnen, der er mulig, og vil vide, at der efter det hellige dødsmysterium er et herligt opstandelsens mysterium.

#XIII Døden🔝

Døden #XIII

Livets slør eller maske fortsættes i forandring, transformation og overgang fra lavere til højere, og dette er bedre repræsenteret i den korrigerede Tarot ved en af ​​de apokalyptiske visioner end ved den primitive forestilling om det høstende skelet. Bag det ligger hele opstigningens verden i ånden. Den mystiske rytter bevæger sig langsomt og bærer et sort banner prydet med den mystiske rose, som symboliserer liv. Mellem to søjler på kanten af ​​horisonten skinner udødelighedens sol. Rytteren bærer intet synligt våben, men konge, barn og jomfru falder for ham, mens en prælat med foldede hænder venter på sin ende.

Der burde ikke være behov for at påpege, at den antydning af død, som jeg har fremsat i forbindelse med det foregående kort, naturligvis skal forstås mystisk, men dette er ikke tilfældet i dette tilfælde. Menneskets naturlige overgang til det næste stadie af sit væsen er enten eller kan være én form for dets fremskridt, men den eksotiske og næsten ukendte indtræden, mens man stadig er i dette liv, i den mystiske dødstilstand er en ændring i bevidsthedsformen og overgangen til en tilstand, hvortil almindelig død hverken er vejen eller porten. De eksisterende okkulte forklaringer på det 13. kort er generelt bedre end sædvanligt: ​​genfødsel, skabelse, destination, fornyelse og resten.

#XIV Afholdenhed🔝

Afholdenhed #XIV

En vinget engel med solens tegn på panden og på brystet firkanten og trekanten af ​​det syvfoldige. Jeg taler om ham i maskulin forstand, men figuren er hverken mandlig eller kvindelig. Den anses for at udgyde livets essenser fra bæger til bæger. Den har én fod på jorden og én på vandet, hvilket illustrerer essensernes natur. En direkte sti går op til visse højder på kanten af ​​horisonten, og ovenover er der et stort lys, hvorigennem en krone vagt ses. Heri er en del af Hemmeligheden om det evige liv, som det er muligt for mennesket i sin inkarnation. Alle de konventionelle symboler gives afkald på heri.

Det samme gælder de konventionelle betydninger, som refererer til årstidernes skiften, livets evige bevægelse og endda kombinationen af ​​ideer. Det er desuden usandt at sige, at figuren symboliserer solens geni, selvom det er analogien til sollyset, realiseret i den tredje del af vores menneskelige trefoldighed. Det kaldes fantastisk nok Mådehold, fordi når dets styre indtager vores bevidsthed, tempererer, kombinerer og harmoniserer det den psykiske og materielle natur. Under dette styre ved vi i vores rationelle del noget om, hvorfra vi kom, og hvor vi går hen.

#XV Djævelen🔝

Djævelen #XV

Designet er en tilpasning, middelværdi eller harmoni, mellem flere motiver nævnt i første del. Mendes' Hornede Ged, med vinger som en flagermus, står på et alter. I mavehulen er der Merkurs tegn. Højre hånd er løftet og strakt ud, hvilket er det modsatte af den velsignelse, som gives af Hierofanten i det femte kort. I venstre hånd er der en stor flammende fakkel, vendt mod jorden. Et omvendt pentagram er på panden. Der er en ring foran alteret, hvorfra to kæder bæres til halsen på to figurer, mand og kvinde. Disse er analoge med dem på det femte kort, som om Adam og Eva var efter faldet. Heraf er det materielle livs kæde og dødsfald.

Figurerne har hale for at betegne den dyriske natur, men der er menneskelig intelligens i ansigterne, og den, der er ophøjet over dem, skal ikke være deres herre for evigt. Selv nu er han også en træl, opretholdt af det onde, der er i ham, og blind for tjenestefriheden. Med mere end sin sædvanlige hån for de kunstarter, som han foregav at respektere og fortolke som en mester deri, bekræfter Éliphas Lévi, at den bafometiske figur er okkult videnskab og magi. En anden kommentator siger, at den i den guddommelige verden betyder prædestination, men der er ingen overensstemmelse i den verden med de ting, der nedenfor er af dyrene. Hvad den betyder, er Tærsklens Beboer uden for den Mystiske Have, når de, der har spist den forbudte frugt, drives ud derfra.

#XVI Tårnet🔝

Tårnet #XVI

Okkulte forklaringer knyttet til dette kort er magre og for det meste foruroligende. Det er meningsløst at antyde, at det skildrer livet i alle dets aspekter, fordi det bærer dette bevis på overfladen. Det siges yderligere, at det indeholder den første hentydning til en materiel bygning, men jeg forestiller mig ikke, at Tårnet er mere eller mindre materielt end de søjler, som vi har mødt i tre tidligere tilfælde. Jeg ser intet, der berettiger Papus til at antage, at det bogstaveligt talt er Adams fald, men der er mere, der taler for hans alternativ - at det betegner materialiseringen af ​​det åndelige ord. Bibliografen Christian forestiller sig, at det er sindets undergang, der søger at trænge ind i Guds mysterium. Jeg er snarere enig med Grand Orient i, at det er ødelæggelsen af ​​We-Huset, når ondskaben har sejret deri, og frem for alt at det er nedbrydningen af ​​et Lærehuset. Jeg forstår dog, at henvisningen er til et Falskhedens Hus. Det illustrerer også på den mest omfattende måde den gamle sandhed, at "medmindre Herren bygger huset, arbejder de, der bygger det, forgæves."

Der er en måde, hvor katastrofen er en afspejling af det foregående kort, men ikke på den side af den symbolik, som jeg har forsøgt at angive deri. Det er mere korrekt et spørgsmål om analogi; det ene beskæftiger sig med faldet til den materielle og animalske tilstand, mens det andet betegner ødelæggelse på den intellektuelle side. Tårnet er blevet omtalt som straffen for stolthed og intellektet, der er overvældet i forsøget på at trænge ind i Guds mysterium; men i ingen af ​​tilfældene tager disse forklaringer højde for de to personer, der er de levende lidende. Den ene er det bogstavelige ord, der er gjort ugyldigt, og den anden dets falske fortolkning. I en endnu dybere forstand kan det også betyde afslutningen på en dispensation, men der er ingen mulighed her for at overveje dette involverede spørgsmål.

#XVII Stjernen🔝

Stjernen #XVII

En stor, strålende stjerne med otte stråler, omgivet af syv mindre stjerner – også med otte stråler. Kvindefiguren i forgrunden er helt nøgen. Hendes venstre knæ er på landjorden og hendes højre fod på vandet. Hun hælder Livets Vand ud fra to store kander, der vander hav og land. Bag hende er der stigende terræn, og til højre en busk eller et træ, hvorpå en fugl lander. Figuren udtrykker evig ungdom og skønhed. Stjernen er l'étoile flamboyante, som optræder i frimurersymbolik, men er blevet forvekslet deri. Det som figuren kommunikerer til den levende scene, er himlens og elementernes substans. Det er med rette blevet sagt, at mottoerne på dette kort er "Livets Vand er frit" og "Åndens Gaver".

Opsummeringen af ​​adskillige tarvelige forklaringer siger, at det er et håbets kort. På andre planer er det blevet certificeret som udødelighed og indre lys. For de fleste forberedte sind vil skikkelsen fremstå som den afslørede form for Sandhed, strålende i udødelig skønhed, der udgyder en del og et mål af sin uvurderlige besiddelse over sjælens vand. Men hun er i virkeligheden den Store Moder i den Kabbalistiske Sephira Binah, som er den himmelske Forståelse, der kommunikerer med de Sephiroth, der er nedenfor, i det mål, hvormed de kan modtage hendes tilstrømning.

#XVIII Månen🔝

Månen #XVIII

Forskellen mellem dette kort og nogle af de konventionelle typer er, at månen stiger på det, der kaldes barmhjertighedens side, til højre for observatøren. Det har seksten hovedstråler og seksten sekundære stråler. Kortet repræsenterer fantasiens liv, bortset fra åndens liv. Stien mellem tårnene er udgangen til det ukendte. Hunden og ulven er det naturlige sinds frygt i nærvær af dette udgangssted, når der kun er reflekteret lys til at vejlede det.

Den sidste reference er en nøgle til en anden form for symbolik. Det intellektuelle lys er en refleksion, og bag det er det ukendte mysterium, som det ikke kan vise frem. Det oplyser vores dyriske natur, hvis typer er repræsenteret nedenfor - hunden, ulven og det, der kommer op af dybet, den navnløse og hæslige tendens, der er lavere end det vilde dyr. Det stræber efter at opnå manifestation, symboliseret ved at kravle fra vandets afgrund til landet, men som regel synker det tilbage, hvorfra det kom. Sindets ansigt retter et roligt blik mod uroen nedenfor; tankens dug falder; budskabet er: Fred, vær stille; og det kan være, at der vil komme en ro over den dyriske natur, mens afgrunden nedenunder vil ophøre med at opgive en form.

#XIX Solen🔝

Solen #XIX

Det nøgne barn, der sidder på en hvid hest og viser et rødt banner, er allerede blevet nævnt som den bedre symbolik forbundet med dette kort. Det er det overnaturlige Østens skæbne og det store og hellige lys, der går foran menneskehedens endeløse procession, der kommer ud fra det følsomme livs murede have og fortsætter hjemrejsen. Kortet betegner derfor overgangen fra denne verdens manifesterede lys, repræsenteret af jordens strålende sol, til den kommende verdens lys, der går forud for aspiration og er typisk for et barns hjerte.

Men den sidste hentydning er igen nøglen til en anden form eller et andet aspekt af symbolikken. Solen er bevidsthedens i ånden - det direkte som antitesen til det reflekterede lys. Den karakteristiske type menneskehed er blevet et lille barn deri - et barn i enkelhedens forstand og uskyld i visdommens forstand. I den enkelhed bærer han naturens og kunstens segl; i den uskyld betegner han den genoprettede verden. Når den selverkendende ånd er opstået i bevidstheden over det naturlige sind, fører dette sind i sin fornyelse den dyriske natur frem i en tilstand af perfekt overensstemmelse.

#XX Dommedag🔝

Dommedag #XX

Jeg har sagt, at dette symbol i bund og grund er uforanderligt i alle Tarot-sæt, eller i det mindste ændrer variationerne ikke dets karakter. Den store engel er her omgivet af skyer, men han blæser i sin bannerbasun, og korset vises som sædvanlig på banneret. De døde opstår fra deres grave – en kvinde til højre, en mand til venstre, og mellem dem deres barn, hvis ryg er vendt. Men i dette kort er der mere end tre, der er genoprettet, og det er blevet anset for umagen værd at lave denne variation for at illustrere utilstrækkeligheden af ​​de nuværende forklaringer. Det skal bemærkes, at alle figurerne er én i den undren, tilbedelse og ekstase, der udtrykkes af deres holdninger. Det er kortet, der registrerer fuldførelsen af ​​det store transformationsværk som svar på det himmelskes kald – hvilket kald høres og besvares indefra.

Heri ligger en antydning af en betydning, som ikke vel kan videreføres på nuværende tidspunkt. Hvad er det indeni os, der lyder en trompet, og alt, der er lavere i vores natur, rejser sig som svar – næsten på et øjeblik, næsten på et øjeblik? Lad kortet fortsætte med at skildre, for dem, der ikke kan se længere, den sidste dom og opstandelsen i det naturlige legeme; men lad dem, der har indre øjne, se og opdage dermed. De vil forstå, at det i fortiden virkelig er blevet kaldt et kort med evigt liv, og af denne grund kan det sammenlignes med det, der går under navnet Mådehold.

#XXI, Verden, universet eller tiden.🔝

Verden - universet eller tiden #XXI

De fire levende væsner i Apokalypsen og Ezekiels vision, der tilskrives evangelisterne i den kristne symbolik, er grupperet om en elliptisk krans, som om det var en kæde af blomster, der skulle symbolisere alle fornuftige ting; inde i denne krans er der en kvindeskikkelse, som vinden har spændt om lænden med et let tørklæde, og alt dette er hendes klædedragt. Hun er i gang med at danse og har en tryllestav i begge hænder. Det er veltalende som et billede på hvirvelen af ​​det følsomme liv, af glæde opnået i kroppen, af sjælens rus i det jordiske paradis, men stadig bevogtet af de guddommelige iagttagere, som om det hellige navns kræfter og nådegaver, Tetragammaton, JVHV - de fire ubeskrivelige bogstaver, som til tider tilskrives mine ubeskrivelige bogstaver. Éliphas Lévi kalder guirlanden for en krone og fortæller, at figuren repræsenterer Sandheden. Dr. Papus forbinder det med det Absolutte og realiseringen af ​​det Store Værk; for endnu andre er det et symbol på menneskeheden og den evige belønning for et liv, der er blevet brugt godt. Det skal bemærkes, at der i de fire fjerdedele af guirlanden er fire blomster, der er markant markeret. Ifølge P. Christian skal guirlanden være dannet af roser, og det er den slags kæde, som Éliphas Lévi siger, er mindre let at knække end en kæde af jern. Måske modsat, men af ​​samme grund kan Peters jernkrone være lettere på suveræne pavers hoveder end guldkronen på konger.

Den lille Arkana🔝

Tarotkort er et sæt kort ofte brugt til spådom, meditation og psykologisk indsigt. Traditionelt består et tarotsæt af 78 kort, inddelt i to hovedkategorier: Den Store Arkana og Den Lille Arkana.
Spillet har 4 kulører (Mønterne, Sværdene, Bægerne og Stokkene) med hver 14 kort.
Tilsammen udgøres den lille Arkana af 40 nummerkort og 16 hofkort.

Hof-kortene🔝

Der er 16 såkaldte Hofkort - 4 i hver kulør, som i stigende værdi er:
  •  Page
  •  Ridder
  •  Dronning
  •  Konge
 
Altså fire kort i hver af de 4 kulører, som svarer til:
  •  Sværd; Svarer til Spader
  •  Mønter; Svarer til Klør
  •  Bægre; Svarer til Hjerter
  •  Stave, eller Stokke; Svarer til Ruder

Hofkortene svarer til de normale: Bonde (eller Knægt), Dame og Konge i de sædvanlige kortspil, men med en ekstra, som er Ridderen.

#11, Sværd, Page.🔝

Sværd - Page #11


#11, Mønter, Page.🔝

Mønter - Page #11


#11, Bægre, Page.🔝

Bægre - Page #11


#11, Stave, Page.🔝

Stave - Page #11


Tal-kortene🔝

Nummerkortene 40 ialt, med 10 i hver kulør, starter fra Es og går til 10, ligesom sædvanlige spillekort.

De 4 kulører svarer til:
  •  Sværd; Svarer til Spader
  •  Mønter; Svarer til Klør
  •  Bægre; Svarer til Hjerter
  •  Stave, eller Stokke; Svarer til Ruder

#1, Sværd, Es.🔝

Sværd - Page #1


#1, Mønter, Es.🔝

Mønter - Page #1


#1, Bægre, Es.🔝

Bægre - Page #1


#1, Stave, Es.🔝

Stave - Page #1


Mysticisme🔝

I det tidlige 19. århundrede havde frimurerforfattere og protestantiske gejstlige etableret påstande om, at tarot-trumferne var autoritative kilder til gammel hermetisk visdom, til kristen gnosis og åbenbaringsværktøjer til guddommelig kartomantisk inspiration. I 1870 skrev Jean-Baptiste Pitois (bedre kendt som Paul Christian) en bog med titlen Histoire de la magie, du monde surnaturel et de la fatalité à travers les temps et les peuples. I den bog identificerer Christian, at tarot-trumferne repræsenterer de "principielle scener" i oldtidens egyptiske indledende "tests". Christian giver en udvidet analyse af gamle egyptiske indvielsesritualer, der involverer pyramider, 78 trin og den indledende afsløring af hemmeligheder. Decker, Depaulis og Dummett skriver:

På et tidspunkt i indledningsproceduren fortæller Christian os... postulanten klatrer ned ad en jernstige med otteoghalvfjerds trin og går ind i en sal på hver side af hvilken der er tolv statuer, og mellem hvert par statuer et maleri.
Disse toogtyve malerier, får han at vide, er Arcana eller symbolske hieroglyffer; Viljevidenskaben, princippet om al visdom og kilde til al magt, er indeholdt i dem.
Hver svarer til et "bogstav i det hellige sprog" og til et tal, og hver udtrykker en virkelighed af den guddommelige verden, en virkelighed af den intellektuelle verden og en virkelighed af den fysiske verden. De hemmelige betydninger af disse toogtyve Arcana bliver derefter forklaret for ham.

Christian forsøgte at give autoritet til sin analyse ved fejlagtigt at tilskrive Iamblichus en beretning om gamle egyptiske indvielsesritualer, men det er klart, at Christian var kilden til enhver indledende relevans for tarot-trumferne. Ikke desto mindre blev Christians opdigtede historie om indvielse af tarot hurtigt forstærket med dannelsen af ​​et okkult tidsskrift i 1889 med titlen L'Initiation, udgivelsen af ​​et essay af Oswald Wirth (Joseph Paul Oswald Wirth) (1860-1943) i Le Tarot des Bohémiens af Vincent (Eng. (1865-1916), der erklærede, at tarot er intet mindre end den hellige bog om okkult indvielse, udgivelsen af ​​en bog af François-Charles Barlet (Albert Faucheux) (1838-1921) med titlen, ikke overraskende, L'Initiation, og udgivelsen af ​​Le Tarotians de Papus. Efter denne aktivitet blev tarotens indledende relevans fast etableret i okkulte udøveres sind.

Fremkomsten af ​​tarot som et indledende redskab faldt sammen med blomstringen af ​​indledende esoteriske ordener og hemmelige broderskaber i midten af ​​det 19. århundrede. For eksempel grundlagde Marquis Stanislas de Guaita i 1888 Den Kabalistiske Orden for Rosenkorset sammen med flere nøglekommentatorer om den indledende tarot, f.eks. Papus, François-Charles Barlet og Joséphin Péladan (1858-1918). Disse ordrer lagde stor vægt på hemmeligheder, avancerede gennem karaktererne og initieringsprøver, og det er derfor ikke overraskende, at de allerede havde tarot ved hånden, læste ind i tarotinitiativets betydning.

Ved at gøre det gav deres praksis en atmosfære af guddommelig, mystisk og gammel autoritet og gav dem mulighed for at fortsætte med at uddybe den magiske og mystiske betydning af den formodentlig gamle og hermetiske tarot. Hvorom alting er, har denne aktivitet etableret tarotens betydning som et redskab og en indvielsesbog ikke kun i bevidstheden hos okkulte udøvere, men også i bevidstheden hos new age-udøvere, jungianske psykologer og generelle akademikere.

Mysticismer i databasen:

Eksorcisme
Esoterisme
Gandalf
Nicolas Flamel
Palantir
TarotKort
Zodiac Stjernetegn
mysticisme


Andre emner :
Helgener
Philosopher
Planeterne
Science
Mine LodUhre
Mysticisme


Anvendt kilde materiale:

Den Store Danske
Duck Goo
Google
Wikipedia
SpadeManns
W3schools
Fysik Historie dk
Aktuel natur VIDENSKAB
Omnologi
Himlens Hvisken

Det dynamisk skiftende indhold på denne side er sammensat af bearbejdet materiale, der fortrinsvis er inspireret af fakta fra ovenstående links. Disse links er i sig selv og i høj grad spændende og anbefalelsesværdig læsning.
Jeg påberåber mig således ingen former for ophavsret over nærværende materiale.
Jeg takker hermed for inspiration. :-)
M. Due 2025